Et lidt forsinket sidste indlæg efter vi er kommet hjem.

Den 19. maj, spiste vi morgenmad, og mens Charlotte og Kasper pakkede bilen og det sidste tog Louise, Jakob og jeg en sidste tur i pool’en.

Herefter satte vi kursen mod Venice Beach Los Angeles, som vi havde sat som vores sidste stop inden afrejsen til DK.

Selvom det er lidt tidligt var der stadig en del aktivitet på strande i form af folk, der solede sig, trænede, løb på rulleskøjter osv.

Ungerne fik endnu engang dyppet tæerne i Stillehavet og efter et par timer kørte vi videre mod LAX (Los Angeles Internatioal Airport), med et stop ved en hjælpe organation for at smide de ting af som vi ikke kunne tage med til DK (De turde dog ikke tage børnesæderne pga. efterfølgende forsikrings issues).

Charlotte og ungerne blev efterfølgende sat af ved lufthavnen og jeg kærte videre til Hertz for at aflevere bilen, hvilket gik uden problemer og kun tog ganske kort tid. Efter aflevering hoppede jeg på en Hertz Shuttle bus tilbage til lufthavnen og fandt de andre.

Efter at have check’et bagagen ind helt til Aalborg (lidt problemer med boardingpas, de kun magtede at lave boardingpas til Charlotte hele vejen mens vi andrefik forskellige destinationer på vejen) fandt vi noget at spise. og satte os til at vente.

Vi skulle flyve 21.05 (lokal tid) og det gav lige Louise tid til at lave de sidste lektier smiley.

Vi boardede flyet til tiden og den lange flyvetur (12 timer) begyndt. Kasper sov det meste af turene men Louise og Jakob fik sovet lidt.Det var enlang tur men den gik uden problemer.

Vel ankommet til Munchen begyndte jagten på boardingpas til resten af familien og efter meget løben rundt (Lufthansa viste sig at være ikke specielt service minded og vi blev sendt rund til rigtig mange forskellige personer, der alle sendte os videre) lykkedes det os at få boardingpas til resten af turen og også pladser fra Munchen forholdsvis samlet.

Planen var at vi skulle have 1 times transfere tid i København lufthavn, men da flyet fra Munchen blev 55 min. forsinket, var gode råd dyre.

Her viste SAS sig dog fra den gode side (heldigvis var det en SAS flyvning fra Munchen), så de sørgede for at flyet til Aalborg blev holdt tilbage (ca. 5 min.) så lige kunne nå at løbe fra Munchen flyet til Aalborg flyet så vi kunne komme hjem til planlagt tid.

I Aalborg lufthave hentede vi bagagen og Kai stod klar til at køre os hjem.

Vel hjemme skulle en del af familien lige have lidt at spise (youghurt og havregryn smiley) inden vi skulle i seng.

Næste morgen (fredag den 21. maj) stod vi op kl. ca. 5 da vi ikke kunne sove mere (hurra for jetlag) og Louise og Jakob var helt vilde for at komme i skole og mødes med vennerne, så vi havde goooood tid til morgen mad smiley.

Alt i alt en helt fantastisk tur og noget vi helt sikkert vi gøre en anden gang.

Div. efter hjemkomst
————————–
Færdelsregler
Højre sving ved rødt. De fleste steder er det lovligt eller direkte krøvet at man laver højresving selvom der er rødt. Sikre at trafikken glider bedre. Det er den højre svingende der har ansvaret for at sikre at der er fri bane.

3 and 4 way stop. Alle har fuld stop -kiger hinanden dybt i øjene og bliver enige om hvem der kører først. Systemet virker OK men man skal lige vende sig til det.

Overhaling. Det er lovligt at overhale “inden” om

Diamond lanes: Specielle vognbaner, der kan/må benyttes hvis man er 2 eller flere personer i bilen. Er lavet for at få folk til at fylde bilerne op.

Motorveje: en del flere spor (5-6) end de Danske, så det er vigtigt at placerer sig rigtigt tidligt da det kan tage lidt tid at krydse 4-5 vognbaner med tæt trafik.

Hastighed: de fleste steder er der 65 miles/hour, men der køres generelt lidt hurtigere.

Afstande: Afstandende i USA kan være store og der kan være langt mellem tank stationer, så få tanket i god tid.

GPS: En rigtig god ide specielt på omkring de store motorvejs ind/udfletninger da en “forkert” afkørsel hurtig kan rettes op.

Diverse
3.5 uger er lang tid og vi kunne godt have “nøjes” med 3 uger. Specielt med mindre børn da vi ikke kunne bruge specielt lang tid i de forskellige national parker da ungerne hurtigt blev trætte af af se bjerge.

Disneyland: 5 dage i Disneyland er rigelig tid smiley for både børn og voksne.

Sea World: En lidt skuffende oplevelse og her kan San Diego Zoo varmt anbefales.

Køleboks: Walmart har nogle udemærket køleboxe til næsten ingen penge. Da der på de fleste hoteller er “fri” is er der ingen problemer i at skaffe køling ellers kan is købes i de fleste forretninger.

Børnesæder (booster seat): Wallmart

Bookning af hotel. hotels.com, expedia,com er gode hotel søgemaskiner, men check om et valg hotelle evt. kan være billigere ved direkte bookning. Mange hoteller har specielt gode priser hvis man har mange overnatninger. Vi sparede ca. 1000 kr. ved at booke direkte ved hotellet i stedet for gennem expedia.com. Fordelen ved at bruge hotel søgemaskinerne er at de giver et hurtigt overblik over hoteller i et givet område.

PC/internet: God ide at have en PC med da det gø evt. planlægning af turen meget lettere. Der er på de fleste hoteller fri internet adgang,

Skype: Vi havde stor glæde af dette da det gav mulighed for billige opkald til DK. Hvis man kører skype-skype er opkald gratis og giver mulighed for video opkald også (hvis begge ender har web-kamera). Eller kan man gennem Skype køre taletid så man riger meget billigt til fastnet numre i DK.

Vask: Mange hoteller tilbyder møntvaske muligheder på hotellet.

Bookning af rejsen: Vi bookede gennem Mr.Jet da det var den eneste rejse søgemaskine vi kunne finde, der gav mulighed for at finde rejeser med forskellige ankomst og afrejse sted.

Visa: Vær opmærksom på at der er en grænse på visakort på omrking. 20.000 kr. pr. måned. Kan give problemer ifm, bestilling på Mr.Jet. Vi havde garderet os ved at have 2 Visa kort samt et Masterkort.

Tankning af benzin
: Mange steder kan man ikke tank ved brug af kort direkte ved standeren men skal ind i butikken og betale først. Evt. ikke brugt betaling føres tilbage til kortet. Nogle steder skal man dog sikre sig dette selv, dvs. tilbage til butikken, men det sker automatisk andre steder. nogle benzinstationer sikre sig ved at beholde kortet mens tankning foretages.

Nationalparker: Prisen for at køre ind i de fleste nationalparker er $25 pr. bil for et 7 dages pas. Hvis flere parker skal besøges kan et årskort til $80 med fordel købes. Giver også mulighed for i nogle parker at køre ind i specielle lanes, hvor der normal ikke er så meget kø.